Materiał „Kultura feedbacku – mówić, by nie ranić” rozwija u uczniów umiejętność udzielania i przyjmowania konstruktywnej informacji zwrotnej. Uczy odróżniania feedbacku wspierającego od krytyki raniącej, pokazuje zasady formułowania „zdrowych” komunikatów oraz podkreśla znaczenie tonu, słów i emocji. Zajęcia opierają się na dyskusji, dramie i ćwiczeniach praktycznych, wspierając rozwój kompetencji komunikacyjnych, społecznych i odpowiedzialności za słowo.
Link do e-materiału pod tytułem „Kultura feedbacku – mówić, by nie ranić”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
[2025-08-27]
Materiał dydaktyczny „Media i wizerunek: szacunek dla ciała i tożsamości” (kl. 7–8, j. polski/WOS) obejmuje dwie lekcje poświęcone roli mediów w kształtowaniu obrazu ciała i tożsamości oraz rozpoznawaniu presji społecznej. Uczniowie uczą się krytycznej analizy przekazów medialnych, rozwijają postawę szacunku wobec różnorodności oraz ćwiczą asertywne reagowanie. Zajęcia łączą pracę indywidualną, grupową i ćwiczenia interaktywne w ZPE, a ewaluacja opiera się na quizach i wypowiedziach uczniów.
Link do e-materiału pod tytułem „Media i wizerunek: szacunek dla ciała i tożsamości.”
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-27]
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, czym jest miasto dostępne i dlaczego dostępność transportu oraz przestrzeni publicznej ma znaczenie dla wszystkich mieszkańców. Poznają przykłady barier utrudniających poruszanie się po mieście oraz rozwiązania, które poprawiają komfort życia, takie jak niskopodłogowe autobusy, podjazdy, windy czy szerokie chodniki. Wspólnie zastanowią się, jak można poprawić dostępność w swojej okolicy, a także stworzą własne propozycje udogodnień dla różnych grup społecznych.
Link do e-materiału pod tytułem „Miasto dostępne: transport i przestrzeń publiczna”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-27]
Dany materiał ma na celu rozwijanie umiejętności kulturalnego prowadzenia rozmowy i dyskusji w grupie. Uczniowie poznają proste sygnały pozwalające zabrać głos, poczekać na swoją kolej oraz oddać głos innym. W trakcie ćwiczeń praktycznych będą trenować słuchanie, formułowanie krótkich wypowiedzi i reagowanie na wypowiedzi kolegów. Dzięki temu nauczą się, jak wspierać porządek w rozmowie, unikać chaosu i szanować rozmówców.
Link do e-materiału pod tytułem „Mówimy po kolei: sygnały w dyskusji”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-27]
Ten cykl lekcji pokazuje różnorodność pod względem płci, sprawności i kultury. Uczniowie uczą się czytać „reprezentatywnie”, czyli dostrzegać literackie głosy różnych grup i patrzeć na literaturę jako przestrzeń wielu doświadczeń.
Zobacz materiał na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej:
Link do e-materiału pod tytułem „Różnorodność w literaturze: czytamy reprezentatywnie”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-27]
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z pojęciem równości w kontekście reklamy i mediów. Będą analizować przykłady przekazów reklamowych, rozpoznają stereotyp płciowe i społeczne oraz zastanowią się nad ich konsekwencjami. Uczniowie poznają także pozytywne przykłady reklam promujących różnorodność i równość. W ramach zajęć uczestnicy wezmą udział w ćwiczeniach interaktywnych, dyskusjach oraz wykonają zadanie plastyczne. Lekcja ma na celu rozwijanie krytycznego myślenia, wrażliwości społecznej oraz kreatywności.
Link do e-materiału pod tytułem „Równość w reklamie i mediach”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-27]
Materiał „Jak wygląda mój dzień? A jak wygląda dzień kolegi w spektrum autyzmu?” z bloku Neuroróżnorodność przeznaczony jest dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej. Zajęcia (45 minut) kształtują empatię i akceptację wobec osób w spektrum autyzmu, pokazując różnice i podobieństwa w codziennych doświadczeniach dzieci neurotypowych i dzieci w spektrum.
Uczniowie, pracując z ilustracjami, ćwiczeniami interaktywnymi, scenkami i burzą mózgów, uczą się rozpoznawać trudności wynikające z przeciążenia sensorycznego czy zmian w planie dnia oraz proponować konkretne formy wsparcia kolegów w spektrum. Podsumowaniem jest wspólny plakat klasowy „Jesteśmy drużyną – wspieramy różnorodność”, który wzmacnia postawy otwartości i współpracy.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-26]
Materiał „Równość, to nie to samo, co sprawiedliwość” z bloku Równość vs. sprawiedliwośćprzeznaczony jest dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej. Zajęcia (45 minut) pomagają dzieciom zrozumieć różnicę między równością a sprawiedliwością oraz uczą, że sprawiedliwe traktowanie często oznacza dostosowanie działań do indywidualnych potrzeb.
Dzięki pracy z ilustracjami, przykładami, ćwiczeniami interaktywnymi oraz dyskusją uczniowie rozwijają empatię, uczą się argumentować swoje stanowisko i dostrzegać sytuacje, w których „tak samo dla wszystkich” nie oznacza uczciwie. Podsumowaniem jest refleksja nad własnymi doświadczeniami i stworzenie zasad sprawiedliwego traktowania w klasie.
Link do e-materiału pod tytułem „Równość, to nie to samo, co sprawiedliwość”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-26]
Materiał „Tożsamość – cechy, pasje i wartości. Jak zaakceptować siebie?” z bloku Tożsamość, samoakceptacja przeznaczony jest dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej. Dwie jednostki lekcyjne (2 × 45 minut) służą wzmacnianiu samoświadomości uczniów, budowaniu poczucia własnej wartości oraz rozwijaniu umiejętności samoakceptacji.
Uczniowie, pracując indywidualnie, w parach i grupach, tworzą „Mapę mojego JA”, rozpoznają swoje mocne strony, uczą się rozumieć filary poczucia własnej wartości i odgrywają scenki pokazujące ich zastosowanie w praktyce. Zajęcia rozwijają szacunek wobec różnorodności, budują pozytywny obraz samego siebie i zachęcają do refleksji nad tym, co w sobie lubimy i chcemy rozwijać.
Link do e-materiału pod tytułem „Kim jestem? - o tożsamości i akceptacji siebie”.
Materiał metodyczny:Dodatkowo do e-materiału został stworzony materiał metodyczny dla nauczycieli.
Materiał dostępny pod linkiem.
[2025-08-26]
Kontakt
przykladowy@email.com
+01 234 567 789
ul. Przykładowa 123
12-345 Miastowo
Przedszkole
Fundacja
Odwiedź nasze social media!
Polityka prywatności
Regulamin
Deklaracja dostępności